När Stjärnorna Räcker Längre Än Månen
“Don’t ask for the moon. We have the stars.”
Det finns en särskild sorts trötthet i att hela livet känna att man förväntas vilja samma saker som alla andra, drömma samma drömmar, längta efter samma stora mål och mäta sitt värde i sådant som världen har bestämt är viktigt, samtidigt som ens eget inre gång på gång försöker säga att det kanske finns andra sätt att leva, andra sätt att känna mening, andra sätt att uppleva lyckan som inte syns lika tydligt för omgivningen men som ändå är fullständigt verkliga. För många människor med autism eller adhd handlar livet inte bara om att försöka passa in, utan också om att försöka förstå varför det som verkar självklart för andra ibland känns omöjligt att bära, och varför små saker kan bli så stora medan stora saker ibland känns märkligt tomma.
När någon säger att man inte ska be om månen utan att stjärnorna räcker, kan det först låta som att man ska nöja sig med mindre, men för den som lever med ett nervsystem som ständigt registrerar världen på ett djupare, intensivare eller mer splittrat sätt kan orden få en helt annan betydelse. För ibland är det just stjärnorna som är det verkliga miraklet. Inte den stora triumfen som alla applåderar, inte det perfekta livet som ser imponerande ut på avstånd, utan de små ljusen som andra människor går förbi utan att ens lägga märke till.
Det kan vara känslan av att äntligen få sitta i ett tyst rum efter en dag av för mycket ljud, för många röster och för många intryck som skrapat mot huden som sandpapper. Det kan vara lättnaden i att någon ställer in planerna och att skulden för en gångs skull inte hinner före lättnaden. Det kan vara att få prata om sitt specialintresse utan att bli avbruten och känna hur hela kroppen plötsligt vaknar till liv eftersom passionen får finnas utan skam. Det kan vara ett meddelande från någon som faktiskt förstår att tystnad inte alltid betyder ointresse och att sen respons inte betyder brist på kärlek. För andra kanske det bara är små stjärnor långt bort på himlen, men för någon som har kämpat hela sitt liv med att hålla ihop sig själv kan de vara tillräckliga för att lysa upp ett helt mörker.
Det finns också något sorgligt i hur människor ofta lär sig att deras värde ligger i hur mycket de klarar, hur sociala de är, hur effektiva de är eller hur väl de kan fungera enligt regler som aldrig skapades med neurodivergenta människor i åtanke. Månen blir då symbolen för allt det där enorma som man förväntas jaga; den perfekta karriären, den perfekta vardagen, det perfekta sociala livet där ingen blir utmattad av ljud, blickar eller krav. Men många med autism eller adhd lever istället med en ständig känsla av att försöka springa genom en värld som redan från början är byggd för någon annan, och när man gång på gång misslyckas med att nå den där månen börjar man lätt tro att man själv är problemet.
Ändå är det ofta just de människor som aldrig når månen som ser stjärnhimlen tydligast.
För den som har adhd kan livet kännas som ett universum av tusen blinkande stjärnor samtidigt, där allt ropar efter uppmärksamhet och där tankarna aldrig riktigt står stilla, vilket gör att världen ibland blir överväldigande men också intensivt levande. Det finns en smärta i att inte kunna sortera allt, att vilja så mycket att kroppen nästan brinner av rastlöshet samtidigt som energin plötsligt kan försvinna helt utan förvarning. Men mitt i det kaoset finns också förmågan att känna glädje med en nästan barnslig kraft, att kasta sig in i passioner med hela själen och att upptäcka detaljer som andra aldrig ens ser. Stjärnorna blir då de där korta ögonblicken av hyperfokus där tiden upphör och världen äntligen känns begriplig.
För den som har autism kan stjärnorna istället vara det förutsägbara, det ärliga och det genuina i en värld som annars ofta känns full av dolda regler och outtalade krav. Att få vara ensam utan att behöva förklara sig. Att få följa sina rutiner och känna hur kroppen långsamt lugnar sig. Att slippa spela teater i sociala sammanhang och istället få existera precis som man är. Många autistiska människor lär sig tidigt att deras naturliga sätt att vara uppfattas som fel, för mycket eller för lite, och därför växer en livslång vaksamhet fram där man analyserar varje ord, varje ansiktsuttryck och varje rörelse för att inte göra fel. Det är en trötthet som sällan syns utåt eftersom så många blir experter på att maskera sitt kaos bakom ett lugnt ansikte.
Kanske är det därför citatet träffar så djupt, för det påminner om att livet inte alltid måste handla om att nå det största, mest glänsande eller mest accepterade målet. Kanske handlar det ibland om att överleva tillräckligt länge för att börja uppskatta de små sakerna utan att skämmas för att de betyder så mycket. Att förstå att det inte är ett misslyckande att vilja ha lugn istället för prestige. Att det inte är svaghet att behöva återhämtning oftare än andra. Att det inte gör någon mindre värdefull att glädjen finns i detaljer som omvärlden tycker är obetydliga.
Många neurodivergenta människor har levt så länge i känslan av att vara fel att de nästan glömmer hur mycket styrka det faktiskt krävs för att fortsätta varje dag i ett samhälle som ständigt försöker forma om dem. Att gång på gång resa sig efter missförstånd, överstimulering, utmattning och självtvivel är inte något litet. Det är inte mindre än månen. Det är ett helt eget universum av osynligt mod.
Och kanske är det just där citatet blir som vackrast, för stjärnor är inte mindre bara för att de är många och små. De är ljus som fortsätter brinna trots enorma avstånd och oändligt mörker omkring dem. De behöver inte dominera himlen för att förändra natten. Ibland räcker ett enda litet ljus för att någon ska orka fortsätta gå.
Kanske är det därför vissa människor aldrig riktigt slutar titta upp mot stjärnorna, eftersom de vet hur det känns att leva i mörker och ändå hitta något som lyser tillräckligt mycket för att hålla hjärtat varmt ännu en stund.